Sushi!!

13 April 2014

"Vanavond eten we Sushi!" "Dat zijn toch die Japanse rolletjes met vis, die je met stokjes moet eten?" Juist ja, en wat waren ze lekker!

Op het menu stond sushi met sushi rijst, maar ook sushi met quinoa. Quinoa is een glutenvrije pseusograan en is rijk aan eiwitten, vitamine B2 en E en mineralen als ijzer, koper en magnesium. Een prima plaatsvervanger voor rijst dus. Ik heb het als volgt gedaan:

Recept voor sushi met quinoa of sushirijst: file

Dit heb je nodig:

  • sushimatje
  • norivellen
  • sushirijst of quinoa (kleur maakt niet uit)
  • sushibeleg naar keuze (zalm, surimisticks, komkommer, avocado, tonijn, etc.)
  • 1 el citroensap
  • 1 el rijstazijn
  • snufje himalaya-/zeezout
  • 1 tl stevia (optioneel)

Kook de quinoa of sushirijst met een snufje himalaya-/zeezout zolang als op de verpakking staat aangegeven. Als dit klaar is voeg je de citroensap en de rijstazijn toe en roer dit er even doorheen. Als je voor quinoa kiest: eventueel nog een tl stevia toevoegen, dan wordt de quinoa iets plakkeriger. Laat de rijst/quinoa even afkoelen.

Leg vervolgens het sushimatje met de bamboestokjes in horizontale richting. Leg hier een norivel op. Zorg ervoor dat de onderkant van het norivel precies gelijk ligt met de onderkant van het sushimatje. Verspreid de quinoa over het hele norivel en houd aan de bovenkant twee cm 'kaal' norivel over. Leg aan het begin van het norivel het beleg wat jou lekker lijkt. Tip: zalm en komkommer is heerlijk samen! Til met je duimen de onderkant van het sushimatje en norivel op en rol tot vlak over het beleg. Houd met je andere vingers de ingrediënten op hun plek. Druk het norivel met het sushimatje stevig aan en klem alles goed naarbinnen. Rol met het matje de sushirol mooi rond. Laat de rol even rusten, zodat alles goed absorbeert (eventueel even in de koelkast leggen).

Snijd de sushi met een vochtig mes in kleine rolletjes. Begeleid de sushi met sojasaus, gember en wasabi.

Let's try! Tip: bekijk op youtube even wat filmpjes over het oprollen van sushi!

Sushi is lekker en gezond. Met quinoa heb je natuurlijk de meest healthy variant!

file

Itadakimasu! (Japans voor: eetsmakelijk!!)